Pap, doe normaal!

Je hebt op maandag 13 januari 2020 in Den Bosch de theatervoorstelling ‘Pap, doe normaal!’ gezien. We hopen dat je genoten hebt!

Het thema van deze voorstelling is het effectief begeleiden van je kind. Want kinderen kunnen een hele uitdaging zijn. Soms zit je als vader of moeder met de handen in het haar. Veel ouders herkennen dat. En wat doe je dan?

Op deze webpagina een paar tips uit de voorstelling!

We zijn benieuwd wat je van de voorstelling vond. Vul onze online enquête in. Het kost je slechts een paar minuten.

Onder de deelnemers aan deze enquête verloten wij het gelijknamige boekje met álle tips uit de voorstelling. Dat boekje komt dit voorjaar uit.

Met z’n allen hebben we – onbewust en onbedoeld – nog wel eens de neiging om vooral te kijken naar wat er niet goed gaat en maar te hameren op resultaten. Zeker als het spannend is, of je geïrriteerd of vermoeid bent.

Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij kinderen plezier en zelfvertrouwen de twee cruciale succesfactoren zijn!

Dus het advies is: ‘klap het om’. Blijf – juist als het spannend is – toch ook kijken naar wat er wél goed gaat (en spreek dat ook uit, eerlijk en concreet). En laat je kind vooral nadenken over wat ie zélf kan doen (in plaats van wat het gevolg daarvan is).

De jongste zoon ging het wel even uitleggen aan het einde van de voorstelling: de kritiek-sandwich. “Want zo moeilijk is het hoor!”.

Stel, je kind doet iets niet goed. Eerst even ademhalen en als het ware een stapje achteruit doen. Zodat je niet blind je emotie eruit gooit en je het grote plaatje weer ziet. En dan pas je die kritiek-sandwich toe:

Mathijs: “Je moet eerst zeggen wat er wél goed was. Dat is de ene helft van het broodje.
Dan moet je overslaan wat er fout ging. (Doet niemand!)
Maar meteen een tip geven. Dat is het beleg!
En dan sluit je ook weer af met iets positiefs. Dat is de andere helft van het broodje.”

Komt het jou wat gekunsteld over? Zo’n tool kan je in het begin wel helpen om het ook echt wat positiever te gaan doen!

Bij het geven van een tip, kun je heel goed de als-dan redenatie gebruiken. Maarten, de vader in het voorstelling, probeerde het ook (maar was er nog niet zo heel goed in…).

Stel, je bent een leider van een voetbalteam en een van jouw spelers komt helemaal vrij voor het doel van de tegenpartij, maar schiet de bal toch drie meter over.

In en rond het voetbalclub hoor je nog wel eens kreten als: “Schiet die bal er nou ’s in man!’”. Of: “Oooooh, hoe kan je die missen!”. In andere takken van sport precies zo.

Maar een leider die snapt dat plezier en zelfvertrouwen cruciaal zijn, kan bijvoorbeeld zeggen: “Als je je rug goed rechtop houdt, dan kan je de bal beter stuurt.”

Hij benoemt dus niet wat er fout ging, maar geeft een tip (dan is kritiek juist fijn!). De ‘als’ helpt je daarbij om het constructief te formuleren. En de ‘dan’ zorgt dat je niet vergeet om ook het effect aan te geven (de kans dat ie het dan gaat doen, is aantoonbaar groter!).

De verleiding is groot om dingen zelf te gaan invullen. En vaak oordelen en veroordelen we dan ook al. Het gebeurt ons allemaal! En dat leidt in de praktijk tot allerlei kleine en grotere conflicten.

In de voorstelling gaf dat een komisch misverstand. Maarten dacht dat zijn zoon Sander hem wilde vertellen dat ie homo was. En Sander dacht dat zijn vader Maarten hem wilde vertellen dat hij ging trouwen met zijn nieuwe vriendin. Maar dat was helemaal niet zo!

De oplossing is natuurlijk heel simpel. Ondanks je emoties, stel eerst eens een open vraag. Misschien blijkt het dan dus wel heel anders te liggen!

Heb je je zoon of dochter meegenomen naar de voorstelling? We hoorden de kinderen hard lachen. Dat is vast van de herkenning!

Als je met je kind terugblikt op de voorstelling, dan is de tip om vooral te luisteren naar je kind. Vul het niet zelf in, maar laat je kind zelf praten en nadenken. Dat kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van deze open vragen:

  • Wat is je bijgebleven van de voorstelling?
  • Wat viel je op aan het gedrag van de vader in de voorstelling? Wat vond je daar van?
  • Hoe reageerde Sander daarop, de oudste zoon? Zou jij ook zo reageren?
  • Zijn er dingen die wij binnen ons gezin nou voortaan anders of nog vaker zouden kunnen doen?
  • Scholen. Wij spelen deze voorstelling ook op scholen. Weet jij een school waar dat goed zou kunnen? Download dan hier de flyer, print ‘m uit op een dubbelzijdig A4-tje en geef ‘m mensen in handen!
  • Sportclubs. We hebben ook een voorstelling voor bij sportclubs: ‘Dat schiet lekker op zo!’. Daar hangt een campagne van een jaar aan vast om aan een positief klimaat te werken.
    Weet jij een club waar het wel wat positiever zou kunnen? Download dan hier de flyer!
  • Bedrijven. Tot slot hebben we ook een voorstelling voor bedrijven: ‘Heb ik even geluk!’. Over werkgeluk en meer plezier op het werk. Met het boeken van deze voorstelling steunt een bedrijf meteen ons maatschappelijk project. Ook over deze voorstelling hebben we een folder: klik hier!

Snapshots van de uitvoering in Den Bosch

Deel je ervaringen!


Zet je reactie (of je foto’s / filmpjes) op je social media en gebruik dan #positiefklimaat

Onze voorstellingen


We geven voorstellingen als krachtige aanzet voor een positief klimaat:

Meer informatie?


Neem gerust contact op als je een vraag of opmerking hebt!